Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden "Digital"
In de onderhavige Algemene verkoopvoorwaarden betekent de term “Verkoper” de Uitgever van internetsites, nieuwsbrieven of ieder reclamemedium en/of zij n commerciële vertegenwoordiger, m.a.w. Rossel Advertising. De term “Koper” staat voor de Adverteerder of zijn vertegenwoordiger, d.w.z. een Aankoopcentrale of een Agentschap. Onderstaande bepalingen regelen het plaatsen van elektronische Advertenties. I edere tegenstrijdige voorwaarde in de bestellingen van advertenties of op de bestelbons wordt beschouwd als onbestaande, zonder dat die betwist hoeft te worden. Iedere afwijking van onderhavige bepalingen vereist het schriftelijke akkoord van de Verkoper ( de Uitgever). De Verkoper behoudt zich het recht voor om onderhavige bepalingen op ieder moment te wijzigen en zijn klanten daarvan onmiddellijk op de hoogte te brengen .
1. OFFERTEAANVRAAG
- De Verkoper heeft recht op een antwoordtijd van minstens drie (3) werkd agen om offerteaanvragen van de Koper te beantwoorden. Dit biedt de Verkoper de tijd om de nodige vragen te stellen en na te gaan of er voldoende beschikbare ruimte is. .
2. OPTIES
- Wanneer een Koper een optie neemt, gelden de volgende regels: Iedere optie is geldig gedurende veertien (14) dagen te rekenen vanaf de datum waarop de optie wordt genomen. De Verkoper kan drie (3) opties op publiciteitsplaatsen cumuleren. In dat geval geeft de Verkoper aan de Uitgever of het Agentschap het niveau door van de plaats van zij n optie in de optielijst. Wanneer de Koper een optie wil omzetten in een campagne, worden de houders van de twee andere opties daarvan binnen de vierentwintig (24) uur op de hoogte gebracht door de Verkoper. Deze houders hebben dan het voorrecht om hun opt ies om te zetten in een campagne binnen de twee (2) werkdagen te rekenen vanaf de kennisgeving, met een prioriteitsgraad die overeenstemt met het niveau van hun optie in de lijst .
3. LOOPTIJD BESTELBON
- De bestelbon moet door de Koper uiterlijk binnen de vijf (5) werkdagen voor het begin van de campagne ondertekend teruggestuurd worden naar de Verkoper, zodat de Verkoper de beschikbare ruimte binnen de twee (2) werkdagen vóór de campagne kan bevestigen.
4. VERANDERING OF ANNULERING VAN CAMPAGNES
- De Koper kan tot uiterl ijk drie (3) werkdagen voor het begin van de campagne wijzigingen aanbrengen in de planning van de campagne. De camp agnes kunnen zonder bijkomende kosten maximaal twee (2) keer uitgesteld worden. Indien de Koper de campagne meer dan twee (2) keer verplaat st, dan heeft de Verkoper het recht om kosten aan te rekenen voor de nieuwe planning. Bestellingen mogen geheel of gedeeltelijk worden geannuleerd. De aanvraag daartoe moet schriftelijk (e - mail, fax of brief) en uiterlijk vier (4) weken voor de opstartdat um van de campagne worden ingediend. Indien deze termijn niet wordt nageleefd, zijn de volgende regels van toepassing: indien de aanvraag tot wijziging vijf (5) werkdagen voor de opstartdatum van de campagne wordt ingediend, betaalt de Koper van de campagn e de volledige waarde van de bestelbon. Annuleringen die betrekking hebben op minisites, sponsoring en andere producten, worden omwille van speciale omstandigheden en van de meerkosten voor het werk dat eruit voortvloeit, geval per geval behandeld door d e Koper en de Verkoper. Indien de Verkoper het productiewerk al heeft uitgevoerd, dan zijn annuleringen niet toegestaan en geven ze in geen geval recht op terugbetalingen, tenzij anders werd overeengekomen tussen Verkoper en Koper.
5. VERSPREIDINGSMATERIAAL EN URL’S, TERMIJNEN
- Definitie: De Rich - Media - banners zijn geschikt voor alle soorten banners die niet in het formaat GIF/JPEG staan. De Koper en de Verkoper mogen niet uitgaan van de goede werking van de Rich - Media - banners. Om die reden moeten de adverteerd ers het verspreidingsmateriaal tijdig doorsturen, zodat de Verkoper de tijd heeft om de banners te testen voor het begin van de campagne. Indien de Koper of de Verkoper van mening is dat de testresultaten niet bevredigend zijn, zal de Rich - Media - banner wor den vervangen door een default banner. Om die reden moet de Koper een extra banner in GIF/JPEG voorzien voor iedere Rich - Media - banner. Termijnen: Voor campagnes in gif, jpeg, of een animated gif: drie (3) werkdagen voor de opstartdatum van de campagne. V oor Rich - Media - campagnes (Take - over, integratie, sponsoring, expandable en video): vijf (5) werkdagen voor de opstartdatum van de campagne. Voor campagnes die aangeleverd worden door derde partijen: de codes moeten acht (8) werkdagen voor de opstartdatum van de campagne worden doorgestuurd. Indien de Koper voornoemde termijnen niet naleeft, kan de Verkoper niet garanderen dat de campagne van start gaat op de oorspronkelijk voorziene datum. In dat geval wordt de campagne beschouwd als begonnen op de oorspro nkelijk voorziene datum. De afdrukken die niet werden geleverd omdat er vertraging was in de leveringstermijn voor het verspreidingsmateriaal, worden niet gecompenseerd. De Verkoper verbindt zich ertoe om de campagne zo snel mogelijk online te zetten. Indien de URL voor de publicatie niet toegankelijk is of indien die verwijst naar een foutpagina, brengt de Verkoper de Koper hiervan via e - mail op de hoogte en zal de URL tijdelijk worden vervangen door de URL van de homepage van de klant (indien beschikb aar), tot wanneer de oorspronkelijke URL opnieuw bruikbaar is. De afdrukken die werden geleverd tijdens de periode van onbeschikbaarheid, worden beschouwd als normaal afgeleverde afdrukken.
6. STANDAARD BENAMINGSOVEREENKOMST
- Wanneer het verspreidingsmateriaal w ordt geleverd door de Traffic - afdeling van de Koper, voegt de Verkoper de naam van de banner in de adserver in zoals die verschijnt in het Traffic - rapport of zoals die werd doorgegeven door de Koper. Indien nodig moet de naam de taalcode bevatten (twee kar akters fr, nl, uk of iets anders). De naam die aan de banner wordt gegeven, zal gebruikt worden in alle rapporten die naar de Koper worden verstuurd.
7. WIJZIGINGEN IN BANNERS
- De Verkoper brengt in geen geval wijzigingen aan (met inbegrip en zonder beperking va n een verandering van de grootte) in het verspreidingsmateriaal zonder de Koper daarvan op voorhand op de hoogte te brengen. De Koper is niettemin verplicht om het verspreidingsmateriaal door te sturen dat overeenkomt met de door de Verkoper opgegeven crit eria (formaten cfr. IAB/Casie Standards).
8. ONTVANGSTBEVESTIGING VAN DE BANNERS
- Tenzij anders overeengekomen, verbindt de Verkoper zich ertoe om, wanneer hij het verspreidingsmateriaal heeft ontvangen, de Koper of zijn technisch verantwoordelijke een e - mail t e sturen waarin hij de ontvangst van de banners bevestigt. In die e - mail zijn de naam van de campagne, de naam van de banners en de datum en het uur waarop de banners werden verstuurd, vermeld. Er wordt tevens bevestigd of de banners beantwoorden aan de cr iteria die de Verkoper oplegt. De bevestigingse - mail moet verstuurd worden naar de persoon die de bestelbon heeft ondertekend.
9. TIMING VAN DE RAPPORTERING
- Tenzij anders overeengekomen, verbindt de Verkoper zich ertoe om de Koper om de twee weken een campagne rapport door te sturen. Het definitieve campagnerapport wordt uiterlijk één week na het einde van de campagne doorgestuurd naar de Koper.
10. KREDIET VOOR NIET - GELEVERDE AFDRUKKEN
- Vooraleer de campagne online wordt gezet, moeten de Koper en de Verkoper een akkoo rd sluiten over de manier waarop wordt omgegaan met afdrukken die aan het einde van de campagne niet werden geleverd. Er moet worden vastgelegd of de Koper zal worden terugbetaald voor het aantal niet geleverde afdrukken, dan wel of de Koper een krediet za l ontvangen ter waarde van het aantal niet geleverde afdrukken.
11. WEIGERINGSRECHT VAN DE UITGEVER
- De Uitgever (de Verkoper) kan de publicatie of voortzetting ervan weigeren, opschorten of stopzetten zonder dat hij enige schadevergoeding aan de Adverteerder (de Koper), opdrachtgever of aan een derde is verschuldigd, zelfs indien de bestelling van de advertentie al werd aanvaard of al gedeeltelijk werd uitgevoerd. Dit geldt voor iedere reclame of elektronische advertentie die indruist tegen de openbare orde, de g oede zeden, de ethische reclamecodes, het redactie - of handelsproject van de ondersteuning, of waarvan de inhoud kwetsend is voor de lezers of de aansprakelijkheid van de Uitgever ten opzichte van derden in gevaar brengt. Deze weigering wordt schriftelijk meegedeeld aan de opdrachtgever op ieder moment, zodra er kennis is genomen van de advertentie.
12. TARIEVEN EN FACTURATIE
- De Verkoper behoudt zich het recht voor om de prijzen van zijn producten op ieder moment te wijzigen. De publicatie van een elektronische advertentie wordt echter door de Uitgever (de Verkoper) gefactureerd aan de Koper in overeenst emming met de geldende tarieven. De gefactureerde prijzen staan in euro, btw inbegrepen, uitgezonderd deelname in de verwerkings - en verzendingskosten en exclu sief verbindingskosten en/of communicatiekosten, die ten laste van de Koper blijven. De gefactureerde prijzen zijn de prijzen die gelden op het moment van de bestelling, onder voorbehoud van eventuele tikfouten of wijzigingen van het btw - tarief en op voorw aarde dat de bestelling voor het verstrijken van de geldigheidstermijn van de offerte aankomt. Iedere wijziging van het toepasselijke tarief wordt automatisch doorgerekend in de productprijzen, btw inbegrepen.
13. AANSPRAKELIJKHEID VAN DE OPDRACHTGEVER OF TUSSE NPERSOON
Indien de Koper aan de Uitgever (de Verkoper) vraagt om de factuur voor de publicatie van een elektronische advertentie naar een derde partij te sturen, dan erkent de Koper dat hij handelt als opdrachtgever van de fysieke of rechtspersoon in wiens naam de factuur moet worden opgesteld (hierna de “Opdrachtgever” genoemd) en bevestigt hij dat alle verbintenissen die werden aangegaan krachtens onderhavige overeenkomst, werden genomen in naam en voor rekening van die Opdrachtgever. In die veronderstelli ng blijft de Koper de solidaire mededebiteur met de Opdrachtgever voor alle verplichtingen die in naam van deze Opdrachtgever werden aangegaan. Hij betaalt deze factuur bij de eerste vraag daartoe en de betaling wordt pas beschouwd als voldaan wanneer hij daarvoor zelf of door een derde het betalingsbewijs heeft geleverd. Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen in bovenstaande alinea, mag de Uitgever steeds eisen dat de Opdrachtgever hem een schriftelijke bevestiging levert van de bestelling van een elektr onische advertentie of van de goedkeuring van een imprimatur.
14. BETALINGSVOORWAARDEN
- De betalingstermijn mag de dertig dagen vanaf het versturen van de factuur niet overschrijden. Facturen die op hun vervaldag niet zijn betaald, worden van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een boete van 15%, met een minimum van honderd vijftig euro (€ 150,00), alsmede met wettelijke interesten, berekend vanaf de vervaldag van de factuur. CONDITIONS GÉNÉRALES ‘ DIGITAL’
15. VERVROEGDE BEËINDIGING – OPSCHORTING
- Zonder afbreuk te doen aan de andere rechten waa rover ze beschikken krachtens de wet, kan iedere partij de overeenkomst beëindigen indien ze vaststelt dat de andere partij een of meerdere clausules van onderhavige Algemene verkoopvoorwaarden niet naleeft, of indien de andere partij haar contractuele ver plichtingen niet nakomt, vijf (5) dagen nadat zij werd opgeroepen om haar verplichtingen na te komen. Iedere partij kan de overeenkomst trouwens onmiddellijk, middels een aangetekende brief, beëindigen in geval van faillissement, liquidatie, gerechtelijke reorganisatie van de andere partij of onderhandelen over de betalingstermijnen met haar schuldeisers. In dat geval wordt de overeenkomst onmiddellijk ontbonden. De ontbinding van de overeenkomst om welke reden dan ook heeft geen enkele invloed op de recht en van de ene partij ten opzichte van de andere wat schadevergoeding en verschuldigde interesten betreft tijdens de periode die aan de ontbinding voorafgaat. In geval van ontbinding van de overeenkomst door een van de partijen, moeten beide partijen hun p restaties blijven uitoefenen tot aan de daadwerkelijke ontbindingsdatum, zonder afbreuk voor elk van hen om schadevergoeding en intresten van de ander te eisen.
16. OVERMACHT
- De Verkoper gaat enkel een middelenverbintenis aan. De Verkoper is niet aansprakelijk in geval van overmacht en staking, handelingen tegen de staat, oorlog, oproer of omwille van iedere andere gelijkaardige reden, net zomin als bij technische problemen die te wijten zijn aan andere ondernemingen en de klant (bijvoorbeeld bij verbindingspro blemen door telecommunicatiebedrijven, problemen bij toeleveringsbedrijven of in de infrastructuur van de klant). De Verkoper is niet aansprakelijk voor fouten die voortvloeien uit het gebruik van onjuiste software en/of verkeerd materiaal voor de presenta tie (browser bijvoorbeeld). De Verkoper is evenmin aansprakelijk voor de gevolgen van aanvallen door hackers, informaticavirussen of andere technische aanvallen op het platform door onbevoegde derden. De Verkoper verbindt zich ertoe om actuele beveiliging smaatregelen te treffen en die regelmatig te updaten (antivirus, firewall). De Verkoper is niet aansprakelijk voor fouten die te wijten zijn aan de systemen van derden en die via interfaces verbonden zijn met het systeem van de Verkoper (handelssystemen, targetingsystemen, hosting, rich media, enzovoorts) of voor fouten die te wijten zijn aan het gebruik van deze systemen.
17. INTELLECTUELE EIGENDOM
– 17.1 Gebruik van merktekenen De Koper (de Adverteerder) kent de Verkoper een niet - exclusieve en kostenloze gebruiks - en reproductielicentie toe voor zijn merken, logo’s, tekeningen en modellen, grafische kaart enzovoorts, waarbij de uitvoering van onderhavige overeenkomst het enige doeleinde is. Die licentie wordt toegekend voor de hele wereld en enkel zolang de onderhavig e overeenkomst loopt. 17.2 Gebruik van inhoud : De Koper (de Adverteerder) kent de Verkoper, enkel voor de looptijd van onderhavige overeenkomst en voor de hele wereld, het niet - exclusieve recht toe op: reproductie van de inhoud van de elektronische Advertenti es op de website of meerdere websites van de Uitgever (de Verkoper); afbeelding van de inhoud van de elektronische Advertenties voor de gebruikers van de website die de inhoud in kwestie reproduceren; communicatie aan het publiek van de inhoud van de elektr onische Advertenties bij de gebruikers van de website van de Uitgever (de Verkoper). Ieder ander gebruik door de Uitgever (van de Verkoper) van de elektronische Advertenties vereist het voorafgaande schriftelijke akkoord van de Koper (de Adverteerder), met name voor iedere wijziging, vertaling in iedere andere taal dan die van de website die de inhoud in kwestie weergeeft, iedere creatie van gratis of betalende afgeleide producten, iedere commerciële verdeling of iedere andere niet voorziene of niet door de geldende toepasselijke wetten voorgeschreven exploitatie.
18. BEHEER VAN DE INDIVIDUALISEERBARE GEGEVENS
- De Koper onthoudt zich van elke exploitatie en, meer algemeen, van elke verwerking, rechtstreeks of onrechtstreeks, onmiddellijk of uitgesteld, van persoon sgegevens – te weten gegevens die fysieke personen identificeren of toelaten om dit te doen – die niet strikt beperkt is tot een efficiënte verspreiding van de door hem geplaatste advertenties op de website(s) van de Uitgever de Verkoper). Bij niet nalevin g hiervan, behoudt de Verkoper zich het recht voor om de bestelling te beëindigen, zonder dat dit afbreuk doet aan zijn recht tot volledige betaling van de bestelling.
19. DIVERSE BEPALINGEN
- De partijen kunnen hun rechten en plichten niet zonder voorafgaand akk oord van de andere partij geheel noch gedeeltelijk overdragen. Onderhavige Algemene verkoopvoorwaarden omvatten alle akkoorden tussen de partijen over onderwerpen die erin worden behandeld. Ze annuleren en vervangen ieder eventueel vroeger afgesloten akk oord, regeling of contractueel document. Elk van de partijen verbindt zich ertoe om zich niet te beroepen op enige clausule, voorwaarde of algemene voorwaarde die niet is opgenomen in onderhavige voorwaarden, in de bijlagen of de aanhangsels. De nietighe id of eventuele ongeldigheid van een of meerdere bepalingen in onderhavige Algemene verkoopvoorwaarden hebben geen invloed op de geldigheid van de andere bepalingen. Iedere wijziging, aanpassing of verbetering die de partijen willen aanbrengen in onderhavige overeenkomst, moet worden opgenomen in een schriftelijk aanhangsel dat ondertekend werd door de partijen. Het feit dat een partij geen gebruik maakt van een rech t dat haar is toegekend door onderhavige Algemene verkoopvoorwaarden, kan nooit worden beschouwd als het opgeven van dit recht in de toekomst .
20. BEVOEGDE RECHTBANK EN TOEPASSELIJK RECHT
- Het Belgische recht is steeds van toepassing. Iedere betwisting die niet in der minne tussen de partijen kan worden geregeld, zal voor de bevoegde rechtbank van het gerechtelijke arrondissement van Brussel worden gebracht, die zetelt in het Frans.
Algemene voorwaarden "Print"
De volgende bepalingen regelen de uitvoering van advertenties. Elke andersluidende voorwaarde in bestellingen van advertenties of op bestelbonnen wordt als onbestaande beschouwd, zonder dat deze betwist dient te worden. Voor elke afwijking van de onderhavige bepalingen is het schriftelijk akkoord van de “de uitgever” vereist.
1. AANSPRAKELIJKHEID
- 1.1. “De uitgever ” heeft het recht om boven of onder elke advertentie een nummer of een teken te plaatsen of om op een andere manier duidelijk aan te geven dat het om een advertentie gaat. 1.2. “De uitgever” heeft altijd het recht om , wanneer hij hi erom gevraagd wordt , de identite it van de opdrachtgever mee te delen. 1.3. De advertenties verschijnen uitsl uitend onder de verantwoordelij kheid van de opdrachtgever. De opdrachtgever is als enige aansprakelijk voor eventuele schade aan derden door de inhoud of de vorm van de advertentie. “De uitgever” heeft steeds het recht de opdrachtgever te betrekken in elke procedure die ingeleid zou worden te zijnen laste door een derde naar aanleiding van de publicatie van de advertentie. De betaling van de opgelopen gerechtskosten naar aanleiding van een dergelijke procedure kan verhaald worden op de opdrach tgever. “De uitgever” zal de ter ugbetaling door de opdrachtgever eisen van elk bedrag waartoe “de uitgever” veroordeeld zou worden als vergoeding van schade naar aanleiding van de inhoud of de vorm van de advertentie, also ok van de gerechtskosten die “de uitgever” zou moeten betalen naar aanleiding van een dergelijke procedure. Als de advertentie fotomateriaal bevat, wordt verondersteld dat de opdrachtgever van de gefotografeerde personen en van de fotograaf de toelating he eft verkregen om dit materiaal te gebruiken in de advertentie. In het algemeen verbinden de klanten zich ertoe houder te zijn van de reproductierechten van documenten, logo’s, tekeningen, enz. die zij ons voor publicatie aanleveren. 1.4. Indien naar aanleiding van een vordering tot staking of andere procedure , een gerechtelijk bevel wordt afgeleverd voor de invoeging van een geco r rigeerde tekst of desgevallend de publicatie van een uittreksel of de volledige tekst van een vonnis, dan zal de opdrachtgever van de betwiste opdracht de kosten voor de opgelegde publicatie dienen te betalen tegen de normale tariefvoorwaarden. 1.5. Indien een advertentie aanleiding heeft tot een recht van antwoord, heeft “de uitgever” het recht om te beslissen of al dan niet een gevolg zal worden gegeven aan dit recht van antwoord. De adverteerder is in ieder geval verplicht om de advertenti eruimte die wordt ingenomen door dit rech t van antwoord te betalen tegen de normale tariefvoorwaarden.
2. RECHT VAN WEIGERING
– “De uitgever” kan de publicatie of de voortzetting ervan weigeren, opschorten of stopzetten zonder dat een vergoeding verschuldigd is aan de adverteerder, aan de opdrachtgever of aan een derde, ook al werd de bestelling van de advertentie aanvaard of reeds in uitvoering gebracht, indien de reclame of advertentie in strijd zou zijn met de openbare orde, de goede zeden, de ethische gedragscodes inzake reclame, het editoriaal of commercieel project van het medium of waarvan de inhoud van aard zou zijn om de aa nsprakelijkheid van “de uitgever” in te roepen tegenover derden. Deze weigering wordt schriftelijk meegedeeld aan de opdrachtgever.
3. AANSPRAKELIJKHEID VAN DE TUSSENPERSOON
– Elke tussenpersoon, al dan niet handelaar, is aansprakelijk voor de advertenties en publicaties die hij laat plaatsen alsook voor de betaling ervan, ook wanneer de factuur aan derden werd gericht. Hij dient deze te betalen op het eerste verzoek en zal pas bevrijd worden van betaling wanneer het bewijs van betaling door hem of door een derde wordt geleverd.
4. VERANDERING OF ANNULERING VAN CAMPAGNES
- De Koper kan tot uiterl ijk drie (3) werkdagen voor het begin van de campagne wijzigingen aanbrengen in de planning van de campagne. De camp agnes kunnen zonder bijkomende kosten maximaal twee (2) keer uitgesteld worden. Indien de Koper de campagne meer dan twee (2) keer verplaat st, dan heeft de Verkoper het recht om kosten aan te rekenen voor de nieuwe planning. Bestellingen mogen geheel of gedeeltelijk worden geannuleerd. De aanvraag daartoe moet schriftelijk (e - mail, fax of brief) en uiterlijk vier (4) weken voor de opstartdat um van de campagne worden ingediend. Indien deze termijn niet wordt nageleefd, zijn de volgende regels van toepassing: indien de aanvraag tot wijziging vijf (5) werkdagen voor de opstartdatum van de campagne wordt ingediend, betaalt de Koper van de campagn e de volledige waarde van de bestelbon. Annuleringen die betrekking hebben op minisites, sponsoring en andere producten, worden omwille van speciale omstandigheden en van de meerkosten voor het werk dat eruit voortvloeit, geval per geval behandeld door d e Koper en de Verkoper. Indien de Verkoper het productiewerk al heeft uitgevoerd, dan zijn annuleringen niet toegestaan en geven ze in geen geval recht op terugbetalingen, tenzij anders werd overeengekomen tussen Verkoper en Koper.
- MAGAZINES : 1. Een wijziging in de campagne is mogelijk middels voorafgaande kennisgeving, 8 weken vóór de datum van ter perse gaan en op voorwaarde dat enerzijds de beschikbaarheden qua planning zo’n wijziging toelaten en anderzijds het aanvankelijk op de bestelbon voor de campagne voorziene budget niet wordt verlaagd. Deze wijziging kan enkel een uitstel van hoogstens drie (3) maanden inhouden. Een eventuele verlaging wordt beschouwd als een gedeeltelijke annulering, zoals bedoeld in artikel. 2. Zij moet schriftelijk worden aangevraagd. Het toepasselijke tarief is het op het moment van plaatsing geldende tarief. Elke wijziging in min van om het even welke advertentieopdracht of die bovenstaande termijnen niet respecteert, geeft altijd aanleiding tot het herberekenen van het tarief van de overgebleven inlassingen. 3. De bestelling kan geheel of gedeeltelijk worden geannuleerd indien deze annulering 8 weken vóór de datum van ter perse gaan schriftelijk wordt meegedeeld. Indien deze termijn niet wordt gerespecteerd, moet de Adverteerder een afkoopsom betalen die gelijk is aan het volledige bedrag van de annulering, exclusief taksen. De coverpagina’s, de inlegbladen en de speciale formules die schriftelijk werden gereserveerd zijn niet annuleerbaar.
5. SPECIFICATIE
- 5.1. “De uitgever” heeft het recht om overeenkomstig de tariefvoorwaarden een hogere prijs aan te rekenen voor inlassingen op specifieke datums of op specifieke plaatsen van de krant. 5.2. De inlassing op een specifieke plaats, een bepaalde datum of de exclusiv iteit van kleur op de pagina kan niet worden gegarandeerd. Alle instructies in die zin worden gelijkgesteld met gewone voorkeuren waarmee in de mate van het mogelijke rekening wordt gehouden. In geen geval kan het feit dat niet aan deze voorkeuren werd vol daan, aanleiding geven tot het recht op schadevergoeding of prijsvermindering . 5.3. Wanneer de adverteerder vraagt om een advertentie nog slechts in één enkele kran t of één enkele editie te publiceren, terwijl de gevraagde inlassing bedoeld was voor meerde re kranten of edities, dan dient hij de in de tariefvoorwaarden vastgelegde prijs te betalen zonder aanspraak te kunnen maken op een korting. 5.4. Behouden s andersluidende overeenkomst staat het “de uitgever” vrij om de lettertypes en de paginaopmaak te kiezen.
6. MATERIAAL
- 6.1. Het te gebruiken materiaal moet binnen de in de tariefvoorwaarden vastgelegde termijn toekomen op het kantoor van de krant. 6.2. De adverteerder moet drukklaar materiaal aanleveren dat voldoet aan de bijzondere eisen van het drukpr ocedé. De illustratie, de tekst en eventueel het sleutelnummer vormen een geheel. “De uitgever” heeft het recht om materiaal te weigeren waarvan de kwaliteit of esthetiek te wensen overlaat. Vergissingen of fouten naar aanleiding van onvolledig, minderwaar dig of niet - conform materiaal kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding, prijsvermindering of nieuwe inlassing. Als de klant geen gebruiksklaa r materiaal levert, worden realisatiekosten aangerekend. De krant is niet aansprakelijk voor vergissingen in reclamemateriaal indien dit voor druk werd goedgekeurd door de adverteerder, indien het per telefoon, fax of mondeling werd meegedeeld, indien het onvolledig, slecht geschrev en of slecht opgesteld is. De krant wijst elke aansprakelijkheid af met betrekking tot de vertaling en de opmaak van advertenties in andere talen dan die van de krant. 6.3 . “De uitgever” kan niet aansprakelijk worden geste ld in geval van verlies of schade naar aanleiding van het aangeleverde materiaal. 6.4. Het materiaal wordt gedurende zes maanden na de inlassing ter beschikking gehouden van de adverteerder. Na deze termijn wordt het vernietigd.
7. BEWIJSNUMMER
–De opdrachtgever ontvangt 1 exemplaar van de e ditie van de krant waarin zijn advertentie is verschenen, behalve voor advertenties in rubrieken van m inder dan 50 mm /kol. Elk bijkomend bewijsnummer wordt in rekening gebracht.
8. TARIEVEN
- 8.1. De advertenties worden ingelast tegen het tarief dat geldig is op het moment van de i n lassing. “De uitgever” heeft het recht om het tarief van de advertentie en/of de kolombreedte op elk moment te wijzigen. 8.2. De reproductie - of opmaakkosten zijn ten laste van de adverteerder.
9. BETALINGSVOORWAARDEN
- 9.1. De opmaak of aanvaarding van wissels leidt niet tot schuldvernieuwing. De facturen zijn betaalbaar op de zetel van de krant, taksen ten laste van de opdrachtgever, netto e n zonder korting, met uitsluiting van elke wisselbrief behoudens andersluidende uitdrukkelijke overeenkomst. 9.2. De advertentie dient vooraf betaald te worden behoudens uitdrukkelijke afwijking. In geval van afwijking kan een voorschot worden geëist. Bovendien kan de betalingstermijn niet worden verlengd tot meer dan dertig dagen vanaf de verzending van de factuur. Bij gebrek aan betaling op de vervaldag behoudt de krant zich het recht v o or om de lopende reclame op te schorten zonder voorafgaande kennisgeving noch schadevergoeding en onder voorbehoud van haar rechten. 9.3. Facturen die niet betaald zijn op hun vervaldag worden van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met 15% met een min im um van 150,00 euro, alsook met wettelijke intresten berekend op het factuurbedrag vanaf de vervaldatum van de f actuur.
10. WIJZIGINGEN
– Als de gereserveerde ruimte te klein is om het aangeleverde tekst - en beeldmateriaal te bevatten, wordt ze overeenkomstig aangepast. De minimale karaktergrootte bedraag t evenwel 6,5 punt en en de mi ni male letterbreedte bedraag t 6 punten, waardoor de gebruikte ruimte groter kan zijn dan de gereserveerde ruimte. De prijs wordt bepaald door de effectief gepubliceerde ruimte.
11. VERTALINGEN
- 11.1. “De uitgever” heeft steeds het recht om de in een andere taal dan die van de krant opgestelde advertenties te vertalen. Voor vertalingen uit andere talen dan die van de krant, wordt een vergoeding aangerekend. 11.2. “De uitgever” kan er evenwel voor kiezen de advertentie niet te vertalen en de vertaling aan de opdrachtgever te vragen. 11.3. “De uitgever” kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld of verplicht worden tot een prijsvermindering in geval van fouten in het taalgebruik van een advertentie die opgesteld was in een andere taal dan die van de krant of die vertaald werd door “de uitgever”.
12. KLACHTEN
- 12.1. Klachten zijn niet ontvankelijk: - indien ze niet binnen vijf werkdagen na het verschijnen van de advertentie worden ingediend per brief gericht aan het kantoor van de krant; - indien de adverteerder het ontwerp of de proef van de advertentie voor druk goedkeurde; - indien het order per telefoon, fax of mondeling werd overgemaakt, indien het slecht leesbaar is geschreven of slecht op gesteld. 12.2. Kennelijke fouten, drukfouten, de slechte kwaliteit van de weergave van de tekst en/of de afbeelding kunnen in geen geval, onder voorbehoud van opzettelijke fout, aanleiding geven tot schadevergoeding of een prijsvermindering. 12.3. Er is ge en enkele schadevergoeding of prijsvermindering verschuldigd indien de oplage van de krant werd verlaagd om redenen buiten de wil van “de uitgever” om. 12.4. Klachten met betrekking tot facturen moeten schriftelijk worden ingediend binnen 14 dagen na de da tum van verzending van de factuur, met vermelding van de datum en het nummer van de factuur, op het kantoor van de krant, op straffe van onontvankelijkheid. 12.5. De eventuele aansprakelijkheid van “de uitgever” in hoofde waarvan en om welke reden ook, is tegenover de opdrachtgever in ieder geval beperkt tot het verschuldigde bedrag voor de inlassing van de advertentie.
13. DOMICILIËRING VAN DE ADVERTENTIES
- 13.1. De adverteerder kan de anonimiteit behouden en antwoorden op de advertentie die hij laat inlassen, laten richten aan de krant. In dit geval worden de antwoorden gedurende twee weken na de laatste inlassing ter beschikking gehouden van de adverteerder of op zijn verzoek ve rzonden op zijn kosten. Na deze termijn behoudt de krant zich het recht voor deze correspondentie te vernietigen. Reclamedrukwerk wordt nooit doorgestuurd aangezien ze niet het door de adverteerder verwachte antwoord vormen, maar een reclame voor rekening van derden. 13.2. Indien de opdrachtgever geen woonplaats heeft in België, heeft “de uitgever” het recht om bij het plaatsen van de bestelling te vragen dat een verantwoordelijke wordt aangeduid met woonplaats in België.
14. OVERMACHT
– Omstandigheden zoals ee n staking, een overstroming, een brand en gelijksoortige gebeurtenissen worden beschouwd als overmacht van zodra ze de uitvoering van de bestelling vertragen of verhinderen. “De uitgever” dient geen bewi js te leveren van het onvoorzienbare of onvermijdbare karakter van dergelijke omstandigheden.
15. BEVOEGDE RECHTBANK EN TOEPASSELIJK RECHT
- 15.1. Het Belgisch recht is in ieder geval van toepassing . 15.2. Elke betwisting tussen de partijen d ie niet in der minne kan worden geregeld, wordt voorgelegd aan de bevoegde rechtbank van het gerechtelijk arrondissement van de zetel van de vennootschap .
= Dienst benut binnen de EU door een btw - plichtige afnemer Art 21, §3, 7° van het Wetboek = Dienst benut buiten de EUR Art 21, §3, 7° van het Wetboek = Internationale organisaties Art 42, §3, 3° van het Wetboek = Diplomatieke zendingen en consulaire posten Art 42, §3, 1° van het Wetboek = Personeel van buitenlandse diplomatieke zendingen of consu laire posten Art 42, §3, 2° van het Wetboek = Bewijsstukken omzendbrief btw nr. 82 15/12/1970 WETBOEK VRIJSTELLING BTW