De kracht van onze persuitgevers onder de loep
De oplagecijfers van de persuitgaven voor 2023 zijn onthuld door het CIM (Centrum voor Informatie over de Media). De resultaten weerspiegelen het vertrouwen en de loyaliteit van onze lezers, maar ook hun kracht. Onze nieuwsmedia bevestigen hun prestaties over meerdere golven door te steunen op een mooie synergie tussen de strategie van print- en digitale verspreiding, evenals een langetermijnvertrouwensrelatie met ons lezerspubliek.
Elke dag bereikt het geheel van nationale dagbladen 6 op de 10 Belgen, wat meer dan 5.560.000 mensen betekent. Dit zijn zeer trouwe lezers van lokale en kwaliteitskranten.
Met onze 2 dagbladen, Le Soir en Sudinfo, bereiken we 26,6% van dit publiek met 1.423.430 unieke lezers, maar ook bijna 7 Franstalige lezers op 10.
De kracht van Sudinfo wordt gemeten door zijn nabijheid tot het Waalse en Brusselse publiek. Een onmisbare leider in de twee Waalse metropolen, Luik en Charleroi, bereikt Sudinfo elke dag 1 miljoen lezers (995.360 brand 16+) en elke week 1.850.000 mensen. Sudinfo trekt zowel de PRA (76% van de lezers) als de actieve mensen (54%) aan!
Le Soir, dagblad van invloedrijke personen en het toonaangevende nationale kwaliteitsblad, trekt elke dag 740.760 lezers en 1.576.000 lezers per week, waarvan 1 op de 2 lezers jonger is dan 50 jaar. 21,5% van de Franstalige leidinggevenden lezen de pagina's van Le Soir. De titel is zowel de krachtigste onder leidinggevenden als onder studenten.
De Belgen zijn met 5.930.000 die wekelijks de weekbladen lezen, wat overeenkomt met 62% van de bevolking.
Op zondag zijn er meer dan een half miljoen (541.440) lezers die de pagina's van ons gratis weekblad 7Dimanche doorbladeren. De zondagse afspraak ziet zijn lezerspubliek met 7% groeien in deze laatste periode en wordt het op één na grootste Franstalige weekblad.
Dit jaar blijft Ciné Télé Revue opnieuw het favoriete tijdschrift van Franstaligen met 986.300 lezers (brand 16+) en trekt het 1 op de 4 Franstaligen (23,5%) aan. Het behoudt daarmee de eerste plaats onder nationale weekbladen (behalve Zondag). Dit succes is gebaseerd op een groeiende interesse in de vele redactionele initiatieven en de digitale dynamiek.
Wat betreft onze lifestylemagazines groeit hun publiek sterk, mede dankzij de digitale strategie die al vele jaren door de Rossel groep wordt gevolgd. Samen bereiken de twee magazines So Soir en Max 480.410 lezers (1 lezer op 5 voor de Franstalige lifestylemagazines). So Soir, het toonaangevende magazine in het lifestylesegment, groeit met 8%, en Max, dat blijft groeien, groeit met 20%.
Soir Mag, ons tijdschrift met een breed scala aan onderwerpen (samenleving, gezondheid, geld, geschiedenis, royalty) en televisienieuws, heeft wekelijks 396.620 lezers. Op het gebied van selectiviteit richt het zich vooral op stedelijke profielen met een selectiviteit van 119.
Telepro, ons andere wekelijkse tv-magazine, bereikt elke week 379.710 lezers. Het richt zich met name op mensen van 45 jaar en ouder met een hogere opleiding (141) en vrouwen van 25 jaar en ouder (112).
Cumulatief stellen deze doelgroepen Rossel Advertising in staat om 2.875.000 mensen te bereiken, wat overeenkomt met 66% van de Franstalige bevolking elke week.

