De winteruitverkoop, een gouden kans voor Franstalige consumenten

Binnen enkele dagen begint de eerste uitverkoopperiode van het jaar 2024, een moment waar veel Franstalige consumenten reikhalzend naar uitkijken.
Volgens onze recente Poll Sud-enquête blijkt duidelijk dat Franstaligen een verhoogde gevoeligheid tonen voor prijzen en promoties. Na de verschillende crises heeft bijna 90% van de Franstaligen een negatieve impact op hun budgettaire situatie ervaren, zij het in verschillende mate. Verre van ontmoedigd te raken, vinden ze oplossingen om zich er doorheen te slaan. Het is in deze context dat 83% van de Franstaligen bijzonder responsief is op goede deals, waardoor de uitverkoop een sleutelmoment wordt om plezier en budget in evenwicht te brengen.
De consumptietrends zijn duidelijk: in de toekomst willen Franstaligen blijven consumeren en tegelijkertijd minder uitgeven :
De impact van promoties op koopgedrag
Studies tonen aan dat promoties van groot belang zijn bij aankoopbeslissingen.
De Pulsar 2023-studie van Space bevestigt dit: na merkvertrouwen zijn promoties het op een na belangrijkste criterium bij aankoop. Recentelijke commerciële gebeurtenissen hebben laten zien dat consumenten steeds meer interesse tonen in goede deals:
• De laatste editie van het Weekend van de Klant resulteerde in een significante stijging van 11% in transacties vergeleken met het gemiddelde van de weekends in 2023 (evaluatie van Comeos, UNIZO, UCM).
• Black Friday werd gekenmerkt door een gemiddelde stijging van 12,3% in online verkoop in Europa (analyse van Criteo).
Het publiek van Rossel Advertising: een hoog kooppotentieel
Het publiek van Rossel Advertising reageert zeer positief op promotieaanbiedingen die in onze media worden uitgezonden. Het kenmerkt zich ook door een hoog kooppotentieel en aanzienlijke flexibiliteit ten opzichte van serviceproviders.
Het Rossel-audience heeft een aanzienlijk commercieel potentieel in tal van sectoren waarin de uitverkoop een cruciaal moment is.
78% van het Rossel-publiek geniet ervan om artikelen voor interieurdecoratie aan te schaffen.
Ze zijn aanzienlijk meer geneigd om meubels voor hun woonkamer (selectiviteit 115) en slaapkamer (120) te vernieuwen of hun badkamer opnieuw in te richten (111).
Ze zijn ook op zoek naar meer comfort en hebben de intentie om regelmatig nieuwe huishoudelijke apparaten te kopen om te profiteren van technologische vooruitgang (118).
Meer dan 40% van hen volgt nauwlettend de promoties van telecommunicatiebedrijven, en een aanzienlijk aantal overweegt van provider te veranderen in de komende 12 maanden (mobiele telefonie: selectiviteit 123, internet: 116, kabeltelevisie: 124).
De impact van promoties op de effectiviteit van reclamecampagnes
De analyse van 5.975 impact post-tests laat zien dat de aanwezigheid van promoties een aanzienlijk positief effect heeft op de belangrijkste effectiviteitsscores van reclamecampagnes.
De bruikbaarheidsscore van campagnes met promoties is 22% hoger dan die van campagnes zonder promoties (betere campagneherkenning: +14% en merktoewijzing: +10%). Deze campagnes presteren ook beter op het gebied van activatie: +22%.
De trends op het gebied van online consumptie
Het Poll Sud-onderzoek leert ons ook dat Franstaligen op zoek zijn naar oplossingen die hun leven vereenvoudigen en tijd besparen. Kiezen voor online aankopen en bezorgdiensten zijn praktische oplossingen die hen waardevolle tijd geven om voor zichzelf en hun dierbaren te zorgen.
Op dit moment doet 46% van de Franstaligen hun aankopen online via apps. Dit percentage stijgt tot boven de 50% bij mensen jonger dan 55 jaar en gezinnen met kinderen. In de toekomst wil 39% meer online kopen en 29% wil gebruikmaken van bezorgdiensten. Tijdens de uitverkoopperiode versterken deze diensten de aantrekkelijkheid van promotieacties en de tevredenheid van de consument in hun koopervaring.
Conclusie: Rossel Advertising, uw partner voor impactvolle campagnes
Meer oplettend en alert, overdenken Franstaligen meer en besteden ze meer tijd aan het vergelijken van prijzen om echt een goede deal te vinden. De uitverkoop is dan ook een ideale en verwachte periode waarin ze overgaan tot aankoop. De sleutel voor de handelaar is om de Franstalige consument te helpen beter te consumeren, hen in staat te stellen hun budget goed te beheren, terwijl ze mogelijkheden krijgen om zichzelf te verwennen.
Rossel Advertising, met zijn diepgaande expertise in het gedrag van Franstaligen, is uw ideale partner om de impact van uw promotiecampagnes te maximaliseren. Neem contact met ons op om deze periode te transformeren in een uitzonderlijk commercieel succes.
(02/225.55.55 - inforosseladvertising@rossel.be)