30.11.2023

De eerste fase van de redactionele en reclame-operatie "Pourquoi" nadert haar voltooiing, en een conclusie dringt zich op: "Waarom hebben we dit niet eerder gedaan?"

Begin 2023 lanceerde het invloedrijke dagblad Le Soir de campagne "blijf jezelf afvragen waarom, om het waarom beter te begrijpen". In augustus ging de redactie de uitdaging aan om haar abonnees vragen te stellen waarop zij volledig transparant zou antwoorden. In één week tijd werden meer dan 1000 vragen verzameld, verdeeld  over een dertigtal categorieën.

De redactie heeft tot op heden meer dan 570 "Pourquoi"-vragen ontcijferd. Elk antwoord werd verwerkt in de vorm van een artikel, video of podcast. Op 30 september werd een uitgebreid dossier gepubliceerd op de website van Le Soir om ruim 200 vragen te beantwoorden over de werking van Le Soir, de redactie en haar onafhankelijkheid.

Via deze operatie vervult Le Soir volledig zijn rol als kwaliteitsinformatiemedia. De talrijke reacties van abonnees tonen hun interesse in relevante en analytische informatie aan. Oorspronkelijk bedoeld als een eenmalige operatie, werd de "Pourquoi" van lezers een vast agendapunt en rubriek geworden in Le Soir...

Zoals uitgelegd door Christophe Berti, hoofdredacteur van Le Soir, hadden de teams zo'n enthousiasme niet verwacht en hebben ze alles in het werk gesteld om zo veel mogelijk vragen te beantwoorden.

Rossel Advertising heeft rond deze redactionele en marketingoperatie een exclusief commercieel plan ontwikkeld, waaraan Proximus zich heeft verbonden. Met meer dan 2 miljoen pageviews op de website en de app, 460.000 betrokken kijkers op de "Pourquoi"-video's en 1,16 miljoen lezers van de krant, profiteerde Proximus van een exclusieve zichtbaarheidscampagne via een cross-mediaal en evenementieel plan. Het geheel werd afgesloten met verschillende evenementen binnen de redactie van Le Soir.

In de praktijk was de hele operatie verdeeld in 3 fasen.

  • Een eerste fase gewijd aan "vragen" in de vorm van "Waarom...?"
  • Een tweede fase van "antwoorden" op de kanalen print, digitaal, podcast en video.
  • Een derde "evenement" -fase, waarbij bevoorrechte abonnees de redactie konden bezoeken en de werking ervan konden ontdekken.  

Met meer dan 550.000 bezoekers op de website Lesoir.be en 75.000 op de speciale app, hebben de Belgisch Franstaligen zich zeer betrokken getoond bij deze operatie. De artikelen werden versterkt door meer dan tien video's die bepaalde thema's benadrukten. Bovendien heeft onze partner Proximus, met zijn 29 advertentie-invoegingen, niet minder dan 1.167.440 Franstalige lezers bereikt! Deze samenwerking heeft meer dan 15 miljoen contactmomenten gegenereerd en een opmerkelijke OTS (Opportunity to See) van 13,06. Deze gegevens benadrukken de doeltreffendheid, de uitstraling en de perfecte match tussen een grootschalige redactionele operatie en een effectieve integratiestrategie aan de adverteerderszijde.

In lijn met de positionering van Le Soir om lezers te helpen beter te begrijpen Pourquoi, heeft het advertentiebedrijf Rossel Advertising een specifieke videocase gerealiseerd.