17.04.2024

De geschiedenis van de reclame is een kabbelend beekje dat af en toe in een stroomversnelling terechtkomt door innovaties. Denk maar aan de eerste radio- en tv-spots, de eerste gepersonaliseerde brieven, de eerste guerrillamarketingacties … De eerste keer dat een merk op een nieuwe manier uit de hoek komt, laat een diepe indruk na. Maar na de eerste verfrissende splash, raak je eraan gewend: het verrassingselement neemt af, en de impact ook. Digitale reclamecampagnes zijn daar geen uitzondering op. Maar een format springt eruit met veelbelovende resultaten: say hello to seamless ads!

Digitaal of niet, opdringerigheid is storend

Stel je voor ... Je gaat helemaal op in een online artikel of game op je smartphone. En plots word je uit je concentratie gerukt door een reclameblok op je scherm. Het risico is dat de mobiele gebruiker dan gefrustreerd verder scrolt. Ook al zijn IAB-formats tegenwoordig een essentieel onderdeel van branding- of zichtbaarheidscampagnes, toch moeten we ons afvragen waarom mensen wegscrollen. En dan begrijp je al snel waarom seamless ads beter presteren.

Verplichte dress code

Worden surfers lang genoeg aan mobiele reclameformats blootgesteld om de boodschap mee te krijgen? Daarvoor moet de inhoud boeiend genoeg zijn en een hoge toegevoegde waarde bieden: hoe hoger de kwaliteit, hoe langer iemand kijkt. In dat opzicht zijn de seamless ads aan de winnende hand. Hun troef? De gebruikerservaring. Seamless ads zijn goed zichtbaar maar dringen zich niet op. Ze versmelten met het inhoudelijke blok met respect voor het leescomfort. Hun native format met transparante contouren maakt integraal deel uit van de pagina. In tegenstelling tot de klassieke IAB-formats gaat de vorm op in het design van de website en gebruiken de seamless ads dezelfde kleuren en lettertypes als de pagina.

Seamless ads komen dus minder opdringerig over en worden dus beter aanvaard: naadloos geïntegreerd in betrouwbare content van erkende Belgische en nu Franstalige uitgevers wekken ze meer vertrouwen dan, bijvoorbeeld, een advertentie op Instagram. Dat is een groot voordeel vergeleken met Meta ads.

Een ander kenmerk van seamless ads is dat ze de look & feel van je content overnemen waardoor ze aantrekkelijker zijn voor de gebruiker en makkelijker interactie genereren. De efficiëntie en de engagement rate van de seamless ads zijn daarom een stuk groter.

ro2403-native-seamless-visuels-2-nl.jpg

De resultaten van Rossel Advertising gebaseerd op campagnes met deze formats spreken voor zich: je mag rekenen op een CTR die tot 4 keer hoger ligt dan die van standaard display ads en een gemiddelde viewability van de campagnes tot wel 80%! Dat heeft tot gevolg dat de mobiele gebruiker langer op de pagina blijft hangen, wat ook je conversieratio de hoogte in stuwt.

Verschillende formats met toegevoegde waarde

Seamless ads verhogen de engagement rate en de resultaten. Je hebt ze nu als statische afbeelding of in carrouselvorm. Het is een gedegen alternatief voor klassieke IMU-formats.

Ze zijn net zo simpel als doeltreffend. Een seamless afbeelding (small, medium of large) is ideaal om je product of dienst in de kijker te zetten. De resultaten zijn uitstekend: een gemiddelde viewability van 80% en een CTR van 0,2% tot 0,3%*.

Met de seamless carrousel kun je creatief aan de slag gaan. Zo kun je met een reeks beelden informeren, een grappig of emotioneel verhaal vertellen of een productcatalogus onder de aandacht te brengen. Elk van de 3 tot 5 afbeeldingen is voorzien van een eigen klikbare CTA die naar een specifieke pagina leidt. De seamless carrousel scoort bijzonder goed: een gemiddelde viewability van 85% en een CTR van 0,35%*.

* Resultaten van Rossel Advertising gebaseerd op campagnes met deze formats

Fairebel is fier … op zijn communicatie

Fairebel zet in op fierheid. De adverteerder heeft dit communicatieconcept uitgerold op de media van Rossel Advertising in een campagne met een seamless carrousel. De opeenvolging van afbeeldingen laat een product uit het assortiment zien, halfvolle melk, en een moeder en dochter die fier zijn om faire en vooral lekkere melk te drinken.

ro2403-native-seamless-visuels-3.jpg

Impact Carrousel (februari '24):

Le Soir: CTR: 0.37% - viewability: 84%
RTL Info: CTR: 0.33% - viewability: 83%
Sud Info: CTR: 0.38% - viewability: 84%

En wat met video? De verwachtingen zijn dat binnenkort video toegevoegd wordt aan de seamless digital display-oplossingen. Dat is uitstekend nieuws als je weet dat video het favoriete medium van de Belgen is: 98% zegt in de afgelopen 30 dagen een video te hebben bekeken en minstens 31% op sociale media (Bron: CIM Jaarverslag – Establishment Survey 2023). Wordt vervolgd ...

Wil je weten hoe seamless ads jouw digitale reclame een boost kunnen geven? Bel je contactpersoon bij Rossel Advertising